Tijd vliegt voorbij!

31 januari 2014

Alweer meer dan twee weken geleden sinds mijn vorige blog. De tijd vliegt echt om! Op dat moment stond mijn duikcursus op punt van beginnen. Deze is voor mijn gevoel al weer een hele tijd geleden, al zullen de goede herinneringen lang blijven hangen. Wat is duiken en de onderwaterwereld gaaf!! Na mijn duikcursus ben ik nog drie dagen blijven hangen op Ko Tao. Achteraf een hele goede keuze, want wat een heerlijk relaxed eiland in vergelijking met Ko Phangan en Ko Samui. In deze drie dagen heb ik nog een dag opgetrokken met een nederlandse en duitse jongen die ik in Bangkok had ontmoet en toevallig ook op Ko Tao zaten. Daarna heb ik nog twee dagen doorgebracht in het naar mijn idee mooiste gedeelte van het eiland, de zuidelijke baai Chalok Baan.

Na deze drie dagen richting Ko Samui getrokken. Op de ferry richting de Full Moon Party had ik namelijk drie Nederlanders ontmoet die eerder weg gingen uit hun luxe bungalow aan het strand. Daar heb ik dus even drie dagen uitgebreid en gratis van kunnen genieten;). Alleen reizen en backpacken heeft zo zijn voordelen! Vanaf Ko Samui een mooie dagtour gemaakt naar het Ang Thong Marine Park. Op het grootste eiland was het even klimmen, maar het uitzicht was dan ook adembenemend! Verder nog wat rondgebiked en een locale coconutfarm bezocht, maar verder vooral veel gerelaxed.

Na drie dagen had ik al het strand wel even gezien en ben doorgetrokken richting Khao Sok, een van de oudste tropische regenwouden ter wereld. Bij Smiley bungalows overnacht in een heel basic maar mooi treehouse, een houten huisje op palen. Vanuit hier met een paar andere backpackers de volgende dag de jungle verkend en op nightsafari geweest. Resultaat: heel veel apen, een slang en veel spinnen, gigantisch bamboebossen en aantal mooi watervallen. De twee dagen hierna ben ik samen met een groep Tsjechische skydivers (je komt ze immers niet elke dag tegen) aan de laketour begonnen. Middenin het oerwoud bevindt zich namelijk een gigantisch meer dan ontstaan is door de bouw van een stuwdam. Op dit meer heeft Smiley zijn eigen rafthouses waar wij dan ook overnacht hebben. Dit was heel bijzonder. Zowel de ondergaande zon, de schitterende sterrenhemel als het wakker worden gemaakt door de geluiden van het oerwoud was heel speciaal. Wel helemaal terug naar de basics. Slapen op de grond, douchen is een duik in het meer, electriciteit op de generator (dus alleen tussen 6 en 10 's avonds). En 50 km verwijderd van het dichtsbijzijnde dorp en netwerkverbinding.

Na afloop van de laketour wilde ik direct doorreizen naar Phang Nga. Het was echter al laat in de middag en het openbaar vervoer stopt daar rond een uur of vijf, of vier, of zoals het de chauffeur uitkomt. Maar anderhalf uur later en 80 km verder stond ik toch in Phang Nga. Liften is cool! En de Thai is echt vriendelijk, je moet alleen steeds beter zoeken;). De volgende dag met vijf anderen een tour gemaakt in de baai van Phang Nga door mangrovebossen en langs de vele eilanden. Belooft was dat wij de drukte en toeristen zouden vermijden, maar dit lukte niet helemaal. Het 'James Bond eiland', waar scenes uit 'The man with the Golden Gun' zijn opgenomen waren nou niet bepaald een succes. Ook van een Engels sprekende gids was weinig te bekennen. Maar ondanks grondige voorstudie gebeuren dit soort dingen. Shit happens. Volgende keer toch maar proberen met een aantal onze eigen tour te organiseren. Vandaag met een Australier en een Frans meisje de omgeving verkend per scooter en een aantal grotten en watervallen bezocht.

Morgen trek ik verder richting het zuiden naar Koh Yak Noi, een eiland middenin tussen Phuket en het vasteland van Thailand. Na Ko Samui gezien te hebben en naar ervaringen van andere reizigers besloten Phuket te skippen. Russen en Chinezen heb ik intussen genoeg gezien. Na twee dagen op Koh Yak Noi zal ik richting Krabi reizen waar op 7 februari mijn vlucht gaat naar Chang Mai.